2009-01-27

Bilar och koldioxid. För amatörer

Mätt i volym finns för närvarande 387 ppm (parts per million, miljondelar) koldioxid i luften. I en kubikmeter luft – tusen liter – blir det knappt fyra deciliter. Och halten stiger – inget snack om den saken. Ungefär två ppm om året.

Mätt i vikt (massa) är siffran 583 ppm. Vid havsytan väger en kubikmeter luft ca 1200 g och 583 vikt-ppm koldioxid blir då 0,76 g.. Det är intressant att veta eftersom man har börjat mäta bilars bränsleförbrukning i gram CO2-utsläpp per kilometer.

I runda slängar kan man säga att det finns knappt en halvliter lika med knappt ett gram CO2 per kubikmeter i vanlig luft. Du som minns Avogadro kan lätt kolla. En mol av en gas är 22 liter, koldioxid har molvikt 44, alltså väger 22 liter 44 gram, lika med 2 gram per liter. En halvliter CO2 motsvarar därmed ett gram.

(Jag rundar av och använder vardagliga ord, vikt istället för massa, liter istället för kubikdecimeter, en halvliter istället för 387 ml för att ge en mer familjär bild av proportionerna. Alla decimaler finns på nätet.)

Senast 2012 får nya bilar släppa ut max 130 gram CO2 per kilometer (minns att halten i luften är 0,5 g per kubikmeter så nedsmutsningsfaktorn är rätt hemsk). Vill man veta hur många gram koldioxid ens gamla bil släpper ut per km multiplicerar man bensinförbrukningen med 25. Säg att den drar 0,7 liter bensin per mil lika med 7 liter per 100 km:

7 x 25 = 175

ett gott värde på CO2-utsläppet i gram per km för många bilar i dag.

Från gCO2/km till liter bensin/100 km multiplicera med 0,04:

175 x 0,04 = 7 liter bensin per 100 km.

Den framtida gränsen 130 g/km betyder alltså 130 x 0,04 = 5,2 liter bensin per 100 km. Nollkommafem som vi sa när man räknade i liter per mil.

Du som satt längst bak i klassrummet och tänkte på annat undrar kanske hur 0,7 liter bensin per mil kan bli 1,75 kg CO2 per mil. Bensin är dessutom lättare än vatten så 0,7 liter måste väga mindre än 0,7 kg. Varifrån kommer det extra kilot? Bra fråga. Densiteten hos bensin är 0,75 kg/l så 0,7 liter väger bara 525 gram.

Enkelt sagt brinner den tillförda bensinen i motorn. Den oxideras, dvs kombineras med syre från luften och produkten blir förstås tyngre. Ungefär tre gånger tyngre (att den kommer ut som gas ändrar inte saken). Mäter man bensin i kilogram blir kalkylen enklare. Ett kilo bensin (1,3 liter) ger tre kilo koldioxid. En bil som drar ett kilo per mil, 13 liter/100 km, släpper ut 300 g CO2/km. (Noga räknat 325 men vi struntar i finesserna.)

Nästa gång du hör Andreas Carlgren eller Maud Olofsson berömma sig över krafttagen i koldioxidfrågan och referera till den framtida utsläppsgränsen 130 gram CO2 per kilometer för personbilar kan du lätt översätta till vanliga människors språk:

130 x 0,04 = 5,2 liter bensin/diesel per 100 kilometer. Eller 0,52 per mil.

Att förstå överhetens ordval ger makt åt folket. Låt dig inte imponeras av fikonspråket.

En spade blir inte vassare för att den kallas en geotom.

(Tillägg föranlett av kommentarerna: Obs. att jag omvandlar från koldioxidutsläpp till bensinförbrukning. Två olika sätt att beräkna energiåtgången som kan relateras med de faktorer jag ger. Bara att läsa innantill.

Egen reflexion: Lite märkligt att kallas "besserwisser". Det är inte min mening att låta självgod men det kanske blir effekten av att skriva kortfattat och rakt på. Personligen är jag en vänlig och gladlynt man.)

9 kommentarer:

  1. Hej dr Max
    Intressanta saker du berättar om inlandsisen, men när du ska förklara hur mycket CO2-gas det blir av en lite bensin blir det förvirringingande...dvs det går inte att hänga med.

    Såhär bör det stå: När 1 liter bensin förbränns bildas 2,1 kg koldioxid. Det motsvarar 1050 liter CO2 gas, eller 1 kubikmeter.

    Om lika mycket etanol brinner....
    då trixar vi till det ...så att det verkar bättre.

    Hursomhels ser jag fram emot vätgasdrivna bilar som bara släpper ut vatten. Om vätgasen tillverkas i solkraftverk i Sahara dessutom behöver vi inte fundera över energibrist eller risker med kärnkraft.
    BengtE

    SvaraRadera
  2. Mr Max har räknat fel.
    2 g CO2 motsvarar 1 liter gas.
    Då motsvarar 130 g/liter tillåtet utsäpp
    65 liter gas per kilometer. (reguladetri din besserwisser).
    Eller 0,65 m3 per mil. En biltur Stockholm - Malmö medför 40 m3 ny CO2 gas i atmosfären, eller ett vardagsrum fullt med CO2.
    Eljest tackar jag för intressant blogg. Anspråk på Vetenskaplighet måste vara noggrann.
    Bengt

    SvaraRadera
  3. Skulle gärna vilja veta vad motivet till investering i dyr avgasrening tog vägen då Du bara talar om miljöbelastningen i äldre bilar som en funktion av bränsleförbrukningen?

    SvaraRadera
  4. Hej Dr Max!
    Tack för Intressanta saker om koldioxidutsläp som du har brättat,
    Skulle gärna vilja veta hur mycke är koldioxidutsläp för en bil under tomgång körning?
    Bilen drar 1,3/mil
    Tack för svaret
    Faraj

    SvaraRadera
  5. God Jul & Gott Nytt År
    Önskar Faraj

    SvaraRadera
  6. Hej Faraj

    Som du kan se i posten upptill får man koldioxidutsläppen i gram per km genom att multiplicera förbrukningen i liter per 100 km med 25. i ditt fall 13 l/100 km blir kalkylen 13 x 25 = 325. Det är alltså koldioxidutsläppet i gram per km. Enkelt och bekvämt.

    En riktig bensinslukare du har.

    Tack för nyårsönskningen. Gott Nytt År själv.

    /Max

    SvaraRadera
  7. Och Christer Sjögren han använder sig utav en Bärbar LapTop, som han har kopplat in Telia Mobilt Bredband med ett 3G-Modem, och denna funktion fungerar på exakt samma sätt, som man använder en Stationär Dator, en med denna teknik, som kan Christer Sjögren hålla Kontakten då.

    SvaraRadera
  8. din mamma ligger på pizza

    SvaraRadera
  9. din mamma ligger på bonddräg

    SvaraRadera