2010-08-31

Grymt



"Grymta månde grisarna om de visste vad den gamle galten lider" kvad Ragnar Lodbrok stoiskt då han låg döende i ormgropen. Jag kom att tänka på talesättet när jag läste en av de allt sällsyntare klimatappellerna på DN Debatt i dag tisdag 31 augusti 2010: ”Bortglömda klimatmiljarder kan främja ny miljöteknik”. En partsinlaga av två anställda i den av Centerpartiet koncipierade ”tankesmedjan” Fores dedikerad till ”entreprenörskap, integritet, jämställdhet, global demokratisering och moderniserad välfärd” (håhå jaja).

Klimatfrågan är den gamle galten som har det svårt.

Författarna, den väl inslitne C-agitatorn och VD:n på Fores Martin Ådahl och den grönare miljöprogramchefen Jakob Rutqvist, klipper och klistrar ohämmat från nattståndna klimatupprop: ”klimatfrågan är mer aktuell än någonsin”, ”Sverige ett föregångsland”, ”stödja utveckling av miljöteknik, förnybar energiproduktion och för att modernisera transportsektorn, bostäder och industrin” … fyll i efter behag.

"Klimatfrågan mer aktuell än någonsin" – är det verkligen vad man tror i Fores gröna tankevedbod? Möjligen är den aktuell i samma bemärkelse som en människa är aktuell när hon ligger på sitt yttersta; man stannar till, lyfter på mössan i respekt och går vidare. Klimatfrågan har sett sin bästa tid, den var så nollnoll-tal.

Edvard Munch (1863-1944). Dödsbädd.

De flesta i klimatlobbyn – miljöministrar, klimatforskare, tankesmedjor – vet ännu inte vad som drabbat dem. De är kvar i förnekelsefasen. Men politiker med ett fuktat pekfinger i opinionens vind – Barack Obama, Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin – vet att väljarnas klimatintresse har svalnat. Underverk av samma dignitet som när Jesus uppväckte den döde Lasarus (Joh.11:43-44) skulle krävas för att återuppväcka det tidiga 2000-talets miljöengagemang.


Röster ur folkdjupet: Det är inte bara jag som tycker så. Av de 41 kommentarerna till artikeln kl. 13 tisdag är de flesta kritiska för att inte säga starkt negativa. En dramatisk skillnad från läget i skepticismens stenålder i januari 2009 då Andas Lugnt var en ropandes röst i öknen. Några klipp:

Sluta tramsa runt om imaginära "klimathot"

Klimathotskramarna ger sig aldrig.

"– trots att klimatfrågan är mer aktuell än någonsin" ?
Sanningen är nog att klimatfrågan är snudd på död och de
flesta politiska partier vet det. Efter valet kommer det
bli allt mer tyst om koldioxid.

Det finns bara en sak att säga om dessa miljarder! Betala
tillbaka dem till skattebetalarna! Inte ett ord mer!
Hit med pengarna! Klimatbluffen har vi fått nog av!


Ett exempel på Rutqvist & Ådahls förlegade miljöargumentation är att de ser etanol som ett framtidens drivmedel för bilar. Lanseringen av etanol (vanlig berusningsalkohol, C2H5OH) som ersättning för bensin var en förvirrad idé som direkt konkurrerade med behovet av mat för världens växande befolkning. Göra den på majs (USA) eller sockerrör (Brasilien) är skamligt egoistiskt av den rika världen när en miljard av jordens snart sju miljarder människor svälter varje dag.

Återanvänd bild härifrån. Full tank 70 liter i en Volvo V70 kräver 190 kg majs och räcker 500 km. Om Sverige skulle odla sin egen etanol skulle 13 procent av landets åkerareal på 2,6 miljoner hektar behövas enbart för jordbrukets egna behov. Den största effekten hittills har bara varit nerläggning av bensinmackar i glesbygden som inte haft en halv miljon kr till en etanolpump. Vilket inte gjort idén mindre dödfödd.

Nu har det dessutom påvisats att ”klimateffekten” av etanol som bilbränsle är negativ (för dem som tror på AGW-hypotesen). Räknat på hela processen minskar etanol inte växthuseffekten utan ökar den. Bättre att elda med biomassan i värmekraftverk och driva elbilar med den.


Alternativa energilösningar är genomgående för småskaliga. De betraktar en aspekt, bilbränslen, bostadsuppvärmning, matlagning, utan att låtsas om de storskaliga och komplicerade sambanden i världens energiförsörjning. Se på ovanstående diagram över energiförsörjningen i USA och fundera på vilken effekt en enstaka ”miljöinsats” som etanol, vindkraft eller vita tak kan ha. (BTU = British Thermal Units, en Btu är cirka 1 000 joule eller 0,25 kilokalorier. En kWh motsvarar 3 412 Btu.)

Klicka för större bild.

Det är inte en slump att av världens 20 största företag är åtta energi- och oljeföretag. Lika tänkvärt är det att åtta andra är bank- och finansinrättningar. Som nr 14 kommer en specerihandelskedja. Det säger något om vad som får världen att gå runt.

Det ska erkännas att Rutqvist & Ådahls argumentation i grunden inte handlar om miljön eller klimatet. De påpekar bara att Sverige under kommande mandatperiod har fem miljarder kronor att hämta ur EU:s pott från auktioneringen av utsläppsrätter. Där har klimatlobbyn en helt annan gris än Ragnar Lodbroks – nämligen galten Särimner. Denne var som bekant Valhalls magiska gris som varje kväll kunde slaktas och förtäras, och varje morgon åter stod upp.

De egenskaperna är just vad som kännetecknar klimat- och miljöbyråkratin. Under många feta år har den skapat sig ett livsutrymme som är opåverkat av arbetslöshet och ekonomiska kriser. Deras galten Särimner står åter upp varje nytt budgetår med större och fetare skinkor än året före.

Där hjäper det inte att som en kommentator till Rutqvist & Ådahls artikel utbrista:

Lämna tillbaka de stulna pengarna till sina ägare.
För de är tagna med falska förespeglingar, finns inget klimathot.




4 kommentarer:

  1. Man kan notera några psykologiska aspekter av miljömaffians engagemang; De tror att de ska leva i evighet, när i själva verket inga som nu lever kommer att drabbas speciellt mycket av växthuseffekten då de kommer att vara döda då den inträffar.
    Dessutom ser man framtiden genom ett perspektiv av hur det ser ut idag, utan att ta med i beräkningen en exponentiell teknisk och vetenskaplig utveckling.
    Och de kommande generationerna kommer genom ny teknik och vetenskaplig utveckling att kunna hantera klimat och naturproblem betydligt bättre än vad vi kan idag. Så det finns egentligen inget problem, det är ett fabricerat psykologiskt och patologiskt problem.

    SvaraRadera
  2. Som jag sagt förut så läser jag din blogg med stort intresse ända sedan den startade.
    Jag förundras ständigt varför kommentarerna är så få. Men jag tror besöken är dessto fler. Precis så som jag själv inte kommenterar så ofta, tror jag att andra reagerar. Det finns inte mycket att tillägga. Dina inlägg är så självklart logiska och trovärdiga att de enda kommentaren vore: Håller fullständigt med. Dessutom är de roliga.
    Jag har rekommenderat din blogg till alla jag känner som har det minsta intresse av klimatdebatten, men märkt att folk som inte besöker bloggar är svåra att påverka till att byta vanor.
    Jag har vid flera tillfällen skrivit ut dina inlägg (enbart texten) och gett bort till de jag vill skall förstå att det finns en annan verklighet än gammelmedias sagor. Jag rekommenderar alltid alla att själv gå in på Andas Lugnt och läsa.
    Det finns inga bättre och trovärdigare inlägg i klimatdebatten än de du skriver, vad jag vet.
    Senast skickade jag ett inlägg till en vän som dyker och filmar proffesionellt i sjöar och kustvattnen här på västkusten. Han i sin tur ville vidarebefodra det jag, och framförallt du skrivit till en annan dykkompis, som är engagerad i klimatet och miljön.
    Jag kan ju enbart svara att vad jag skrivit får han skicka vart han vill men vad du skrivit kan jag ju inte säga något om. Jag rekommenderade att de går in och läser din blogg. Samtidigt vet jag att det har dålig effekt, folk går helt enkelt inte in och läser bloggar bara för att jag rekommenderar det.
    Lättare om de fått läsa nåot av dina inlägg som man gör lättilgängliga på ett papper. Har du något emot vad jag gör är jag glad för ett svar.
    Jag tror att du gjort mycket större nytta än vad du själv anar. Väntar spänt på nästa inlägg. :)
    Hälsningar Bim

    SvaraRadera
  3. Bim:

    Det är alltid roligt att bli läst, extra roligt att bli uppskattad. Från början bestämde jag mig för att argumentera sakligt och att göra fakta begripliga för "vanliga" människor. Det skulle sedan få den effekt det kunde ha.

    Avsiktligt har jag avstått från någon app som räknar besöken. Vill inte styras av hur pass populära inläggen kan vara.

    Då blir det extra glädjande med kommentarer sådana som dina. Du får förstås gärna sprida mina poster på vilket sätt du vill.

    Hälsningar

    /Max

    SvaraRadera
  4. Jacob fra hærnøsand ?

    SvaraRadera