I dag, tisdag 3 november 2009, kan man i DN läsa en artikel undertecknad Fredrik Reinfeldt, statsminister. Tydligen en skiss av EU:s position i klimatfrågan inför mötet med president Barack Obama. Artikeln är det luddigaste och mest världsfrämmande dokument jag läst på länge.
Att Reinfeldt polerar EU:s ståndpunkt till oigenkännlighet är naturligt. Det är politikers natur. Möjligen har EU som han säger ledarskapet i klimatfrågan. Åtminstone om man går efter tjatet om
Men, citat: ”Vid toppmötet i slutet av förra veckan satte EU ett eget långsiktigt mål för utsläppsminskning, 80–95 procent till 2050.” Gjorde man? ... det missade pressmeddelandet i så fall.
Låt oss fundera på innebörden av det målet. Säg 90 procent utsläppsminskning (av den antropogena koldioxiden) till år 2050. Det är 40 år dit.
Till dess ska alla bensin- och dieseldrivna bilar skrotas i hela EU, alla maskindrivna fartyg huggas upp, alla flygplan ställas på marken (utom regeringsplanet). Elektriska tåg får väl gå i den mån de drivs med vindkraft eller kärnkraft.
Kyltorn vid kolkraftverk i Bergheim, Tyskland.
Alla Europas kolkraftverk, inklusive de 50 som byggs nu med förväntade livstider på femtio år, måste stängas. Alternativt införa koldioxidfiltrering/ långtidslagring vilket inte bara är tekniskt svårt utan även ökar kolförbrukningen 30 procent.
Rinnande järn vid tappning av masugn.
All cementtillverkning måste upphöra. Alla masugnar släckas. Ingen mer betong, inget järn. I Europa, i alla fall. (Men man kanske kan köpa utifrån?)
Därtill kommer en myriad minutiösa förbud, typ ingen gasol i husvagnar, fritidsbåtar och sommarstugor. Inga motorgräsklippare. Självklart inga motorcyklar eller utombordsmotorer. Inga gaständare, förstås. Möjligen tändstickor fast de kommer att strida mot samhällets värdegrund.
Globala konsekvenser: Reinfeldt skriver om EU:s konkreta åtgärder: ”30 procents utsläppsminskningar till år 2020 jämfört med 1990 års utsläpp förutsatt att en ny, global klimatöverenskommelse kommer till stånd – och förutsatt att andra gör jämförbara åtaganden.” [...] ”EU har lagt sitt bud. Nu måste andra följa.”
Antag att världen följer EU:s dröm och reducerar koldioxidutsläppen till år 2020 med 30 procent och till år 2050 med 90 procent räknat på 1990 års värden. År 2050 skulle det ge följande läge:
90 procents reduktion räknat på 1990 års utsläpp 23 gigaton skulle ge 2,3 gigaton globalt som totalutsläpp. Det är vad Japan (1,3), Tyskland (0,8) och Kazakstan (0,2) släpper ut nu. Totalt var det globala utsläppet 32 gigaton rekordåret 2008.
Folkmängden ökar: Någon gång i februari-mars nästa år 2010 kommer jordens befolkning att nå 7 miljarder-strecket. År 2050 beräknas antalet vara 9 miljarder. Inte nog med att utsläppen i EU:s fantasivärld då ska vara reducerade till sju procent av dagens, de ska också fördelas på trettio procent fler människor. Globalt skulle det bli 0,26 ton/person/år jämfört med dagens genomsnittsvärde 4,7 ton/person/år. Som förstås bara är teoretiskt, USA har idag 19 ton, Ryssland 11, Tysklands 10 och Sverige 5 ton CO2-utsläpp per person och år.
Kan ens klassens fjäskis Sverige skära ner sina utsläpp till 0,26 ton (260 kg) koldioxidutsläpp per person och år till år 2050? Hur mycket får man elda för att det ska bli 260 kg koldioxid. Nominellt 16 fyrtiondelar = 104 kg rent kol. Färskt trä är som vi vet femtio procent vatten. Torrvikten i sin tur är till hälften rent kol, C. Alltså 208 kg ved om den vore absolut torr. Var och en med spis eller kakelugn vet att så torr ved inte existerar i sinnevärlden. Säg fuktighet 20 procent så landar vi på runt 250 kg ved. Per person och år.
I runda slängar 25 säckar ved. Det är allt. Inte minsta stearinljus och absolut ingen grillfest mera det året.
Alternativt kunde du ha kört 192 mil med din bil om den funnits kvar – fast den är för länge sedan skrotad enligt direktiv från Transportstyrelsen (vars namn vid det laget är ett perfekt exempel på newspeak). Statens snåla ersättning hade kanske räckt till en cykel – om cyklar inte blivit så extremt dyra eftersom stål inte får tillverkas längre. Gummi till däcken är också dyrt eftersom det måste importeras med segelfartyg.
Ostindiefararen SS Götheborg, en replik av ett seglande lastfartyg från 1700-talet. Ska de komma igen på 2100-talet?
Slutet på sagan: Där sitter alltså familjen Svensk och trampar sin elgenerator i miljölampans sken en vinterkväll år 2051. Då berättar farfar, 62, om när han var ung statssekreterare för mer än fyrtio år sedan och kämpade på miljöbarrikaderna med moderaterna. Kanske visar han (igen, håhå jaja) sitt gulnade tidningsurklipp av artikeln ”Nu måste USA och Kina följa EU i klimatfrågan” som han skrev som grön talskrivare åt dåvarande landsfadern Fredrik Reinfeldt. Det var den artikeln som gjorde att han fick förtidspension.
– Krutgubben Fredrik, 86, lever faktiskt fortfarande, skrattar farfar i en paus från trampandet. Fast han har flyttat till Hawaii där han delar en miljöhydda med en 90-årig inföding därifrån, Barack Obama.
Han lär ska ha blivit en jävel på surfing.
Aloha oe!
Härligt!!! Synd att jag är så gammal att jag inte får vara med då. Det hade varit kul att åtminstone fått ropa, Vava de ja sa.
SvaraRaderaHälsn JR
Kan man skicka en bild till dig Doktorn?
Varje dag går jag in på din fantastiska blogg. Den blir bara bättre och bättre
SvaraRaderaMan tackar för berömmet. Alltid roligt att få.
SvaraRaderaJR: Om du inte kreperar de närmaste åren kan du nog få ropa 'vava de ja sa'. Luften verkar gå ur klimatrörelsen som namnbytet från global uppvärmning till klimatförändring antyder. Att inget bindande avtal blir till i Köpenhamn är redan klart. Det som håller liv i projektet är de stora finanshusens intresse av gigantiska mäklaravgifter vid en drömd global marknad för utsläppsrätter. Bild kan du skicka till maximilian.ramm på gmail.
Njut av interglacialen och ta det lugnt med klimatet.
/Max
Men vi skapar en massa jobb. Med stålförbud och ingen fossil användning i jordbruket måste väl en sisådär 80-90% av oss jobba med jordbruk och vips har vi tagit bort arbetslösheten ;)
SvaraRaderaKul räkneexempel. Jag tror att du gillar att räkna! Men vedsäckarna ska väl inte räknas med i de 260 kilona? De utgör ju förnyelsebart bränsle!
SvaraRaderaMin tanke går märkligt nog till boken "Fahrenheit 451" när du målar upp dett samhälle. Fast där brände de och hade sej, vilket alltså inte borde vara tillåtet enligt dessa bakåtsträvare.
SvaraRaderaLysande inlägg som vanligt, en riktig kvalitétsblogg! Slutsatsen som jag drar är att vi snart (helst redan) måste dra igång utbyggnad av ny kärnkraft och forskning om detsamma. Sverige ligger ju rätt hyffsat till men många länder i Europa ligger rätt risigt till om det visar sig att fossiltillgångarna börjar sina på allvar. Vill vi dessutom ha ekonomisk tillväxt så måste vi se till att det finns gott om billig energi. Vi skall inte förberda oss på att elen skall kosta 5 kr/kwh utan vi skall utvecka vår teknologi och vårt samhälle så att vi kan få el som kostar 5 öre/kwh. Stagnation = död och elände.
SvaraRaderaI dag har min kära sambo nog matat braskaminen med ett tiotal kg ved. Interglacialen känns klen.
SvaraRaderaDin blogg blir dock bara bättre och bättre! Jag gör reklam för den varhelst jag kan!
Mycket underhållande läsning! :)
SvaraRaderaJag blev tipsad om en "kampanj" som Klimataktion dragit igång, som heter "Nödstopp". När jag nyfiket klickade mig runt i Klimatizternas högborg ramlade jag på ett gäng mail-länkar till ett antal regeringsmedlemmar, så jag skrev ett litet brev till Fredde:
SvaraRaderaKära snälla rara Fredrik!
Försök att ta dig en timme, kanske något mer beroende på hur snabbt du läser, och läs igenom vad denne oerhört insatte och pedagogiska man har att säga:
http://andaslugnt.blogspot.com/
Om du inte har tid själv, försök att delegera läsandet, helst hela arkivet från januari och fram till dags dato, till någon av dina medhjälpare, så kanske ni slipper göra bort er/oss på köpenhamnsmötet.
Vänligen (jag vill verkligen inte att Mona & Co ska ersätta er efter nästa val, men ni håller på att göra bort er totalt!)
Bengt: Komplimang för din uppmärksamhet. Jag gjorde avsiktligt dragningen med förnyelsebar ved eftersom R:s artikel aldrig specificerar fossila bränslen. Koldioxid nämns en gång och då i samband med Indien.
SvaraRaderapojoel: Jag ler åt din tanke att lansera mina synpunkter för Reinfeldt & Co. Har du någonsin hört en eldande väckelsepredikant? Tänk dig då mig i sällskapet, som bildlikt talat knackar ur pipan mot klacken och eftertänksamt säger, nja-a, det är nog ganska osannolikt att gud finns...
Bottenrekord för kollekten.
Men det är trevligt att få uppskattning från er alla.
/Max
Håller med pojoel:
SvaraRaderaDu har ju skrivit en konsekvensbeskrivning som Reinfeldt själv borde beställt innan han drog iväg med alla klimatgalenskaper.
JR
"pojoel: Jag ler åt din tanke att lansera mina synpunkter för Reinfeldt & Co. Har du någonsin hört en eldande väckelsepredikant? Tänk dig då mig i sällskapet, som bildlikt talat knackar ur pipan mot klacken och eftertänksamt säger, nja-a, det är nog ganska osannolikt att gud finns..."
SvaraRaderaEn bättre liknelse, enligt mitt förmenande, är att du har kommit ner från berget med stentavlorna, medan DN, Reinfeldt, Gore & Co dansar vilt runt guldkalven.
wut fack?
SvaraRaderaThis post are very useful one.It is great to see this blog.Thank you for sharing this.
SvaraRaderaVisit games.lol for Free PC Games